/به همت معاونت آموزشی جهاددانشگاهی استان کردستان برگزار می شود/
نشست “تخصصی رابطه گردشگری و تاب آوری شهری در شهر مقصد گردشگری”
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان کردستان: اکبر اسدی در نشست تخصصی رابطه گردشگری و تاب آوری شهری در شهر مقصد گردشگری، اظهار کرد: استان ها غرب کشور این ظرفیت را دارند که بتوانند به عنوان قطب گردشگری در کشور معرفی شوند.
وی با بیان اینکه توسعه صنعت گردشگری در کردستان نیازمند زیرساخت های اصولی است، عنوان کرد: استان کردستان از پتانسیل خوبی در توسعه صنعت گردشگری برخوردار است ولی این مهم مستلزم زیرساخت های اصولی است.
اسدی گفت: استان کردستان دارای طبیعت بکر، مواریث تاریخی و فرهنگی زیادی است و به همین دلیل این ظرفیت میتواند توسعه صنعت گردشگری را به همراه داشته باشد.
رئیس جهاددانشگاهی استان کردستان ضمن اشاره به اینکه زیر ساخت ها باید برای توسعه گردشگری آماده باشد، افزود: نشست های تخصصی میتواند کمک شایانی به شناسایی نقاط ضعف و قوت در صنعت گردشگری داشته باشد و بر همین اساس برپایی چنین نشست های برای توسعه استان یک ضرورت است.
وی در پایان یادآور شد: جهاددانشگاهی این ظرفیت را دارد که در کنار دستگاه های اجرایی در حوزه های مختلف گام های موثری را برای توسعه استان کردستان بردارد.
در ادامه این نشست مهدی باصولی گفت: توسعهی کارآفرینی مجموعهای از سیاستهای خصوصی و عمومی و روشهایی است که میتواند تسریعکننده و حمایتکنندهی کارآفرینی میباشند.
وی افزود: گردشگری به عنوان یکی از بخشهای مهم اقتصادی به حضور کارآفرینان نیاز دارد؛ بنابراین باید زمینههایی را تدارک دید تا توسعهی کارآفرینی در گردشگری محقق گردد.
این دکترای صنعت گردشگری با بیان اینکه گردشگری فرهنگی یکی از گونههای مهم گردشگری است که سهم عمدهای در بین انواع گردشگری را به خود اختصاص داده است، افزود: یکی از انواع گردشگری، گردشگری سلامت است. دسترسی مناسب به زیرساختهای گردشگری، در جذب گردشگر سلامت و افزایش ماندگاری آنها تأثیر بسزایی دارد.
معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی ، بیان کرد: توسعه گردشگری کمک قابل توجه به اشتغال زایی و رفع بیکاری در جامعه است وبر همین اساس توجه ویژه به آن یک ضرورت است.
در ادامه نیز سید مختار هاشمی در همایش رابطه گردشگری و تاب آوری اجتماعی که در جهاددانشگاهی استان کردستان برگزار شد اظهار کرد: در بحث تاب آوری شهری باید با بهره مندی از مولفه های تاریخی و پتانسیل های فرهنگی کارکردها را ارزیابی کرده و از اثرات ملی نیز نباید غافل باشیم.
وی با تاکید بر اینکه شاخص هایی که می تواند به تاب آوری کمک کند انسجام اجتماعی است افزود: باید با ایجاد اعتماد اجتماعی، زمینه مشارکت و پروسه های دموکراتیک و پروژه های مردمی همراه با یک مدیریت انطباقی فراهم شود.
این پژوهشگر عنوان کرد: در مدیریت شهری باید ناب آوری اجتماعی و بازآفرینی با مدیریت شفاف و پاسخگو بر اساس اخلاقیات و نگرش عمومی ایجاد شود و زمینه هر چه بیشتر مشارکت مردمی ایجاد شود.
وی تاب آوری و مشارکت را بخشی از توسعه پایدار ذکر کرد و ادامه داد: ایجاد ساختار سازمانی مطلوب، قانون گذاری مناسب، برنامه ریزی و حمایت اجتماعی مهم ترین مولفه های شهر تاب آور است.
هاشمی گفت: باید بازیگران محلی را ظرفیت سازی کنیم چرا که یکی از مهم ترین مولفه های تاب آوری، به رسمیت شناختن نهاده های غیر رسمی است که می تواند بر فرصت های زیر بنایی بسیار تاثیر گذار باشد.
به گفته وی یکی از شاخصه های فرهنگ سیاسی در ایران بی اعتمادی سیاسی است، لذا باید اعتماد مردم را به دولت محلی و شهرداری و استانداری افزایش دهیم، غالبا در ایران هم تاب آوری اجتماعی و هم توانایی جوامع محلی برای مقاومت نادیده گرفته می شود، لذا ذهنیت ها و روش ها باید تغییر یابد و فرآیندهای مشارکتی را بیشتر تقویت کنیم.
در ادامه این نشست تخصصی ارسطو گویلی رئیس کمیسیون سرمایه گذاری، کارآفرینی و گردشگری شورای شهر سنندج گفت: جهان به لحاظ تنوع زیستی است و به تبع آن استان کردستان با دارا بودن چهار فصل با عرضهای جغرافیایی بسیار کم از هم، جاذبههای طبیعی بکری را فراهم کرده که میتوان در راستای جذب گردشگر و رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال از این طبیعت بکر و خدادای بهره برد.
وی افزود: ظرفیت تحمل طبیعتگردی به معنی میزان حضور حداکثری گردشگران در مکانی فیزیکی بدون وارد کردن لطمهای به کیفیت زندگی میزبان با حفظ رضایت و کیفیت زندگی جامعه میزبان گفته میشود و در اصل هدف از گردشگری پایدار ارتقاء کیفیت زندگی جامعه میزبان است.
گویلی عنوان کرد: رسطو گویلی با تاکید بر اینکه روح استان کردستان، روح عمیق فرهنگی-سیاسی است خاطرنشان کرد: هرچند که هریک از روستاها و بخشهای طبیعی استان اعم از جنگلها، رودها و روستاها روایت خاص خود را دارند اما متاسفانه در استان کردستان روایتی در خصوص مناطق گردشگری استان صورت نگرفته است.
سطو گویلی در خصوص بحث برندسازی استان کردستان، اظهار کرد: میتوان با مستندسازی، ارائه روایت شهر، منطقه و روستا و با شناسایی داستان و نحوه ارائه آن و استفاده صحیح از بستر فضای مجازی در راستای معرفی استان و جذب گردشگر بهره برد.
گویلی ادامه داد: تفاهمنامهای مابین استان کردستان، همدان و کرمانشاه تحت عنوان تفاهم نامه گردشگری زاگرس نشینان که شهرداری متولی آن است منعقد شده و اپلیکیشنی برای آن طراحی شده که مه اقامتگاهها، مکانهای گردشگری تاریخی و طبیعی در آن ارائه داده میشود.
نظر شما :