نشست "بررسی جایگاه علم و فناوری در تحقق توسعه کشور" در جهاددانشگاهی کردستان برگزار شد

۱۰ مرداد ۱۴۰۲ | ۰۷:۱۵ کد : ۶۰۳۸۸ فرهنگی
نشست تخصصی "بررسی جایگاه علم و فناوری در تحقق برنامه های توسعه کشور" با هدف بررسی نقاط قوت و ضعف برنامه هفتم توسعه به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان کردستان و با بهره گیری از نظر کارشناسان و اساتید این حوزه در استان برگزار شد.
نشست "بررسی جایگاه علم و فناوری در تحقق توسعه کشور" در جهاددانشگاهی کردستان برگزار شد

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان کردستان: اکبر اسدی در نشست تخصصی "بررسی جایگاه علم و فناوری در تحقق برنامه های توسعه کشور و راهکارهای ارتقاء نقش و اثربخشی نظام علم و فناوری در برنامه هفتم توسعه" که در جهاددانشگاهی استان کردستان برگزار شد، با اشاره به اینکه در بازنگری برنامه هفتم توسعه که به مجلس ارائه شده است، بر بهره گیری از نظرات کارشناسان و اساتید دانشگاه حوزه علم و فناوری و بررسی نقاط قوت و ضعف این برنامه تاکید شده است، افزود: در این لایحه به همکاری علمی و بین المللی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی اشاره شده که در این راستا باید فرصت ها و تهدیدها مورد توجه نخبگان قرار گیرد.

وی ارزیابی نقاط قوت و تهدیدات جذب دانشجویان خارجی را از مباحث مهم برنامه هفتم توسعه ذکر کرد و افزود: حفظ و نگهداشت نخبگان از دیگر مباحث مهم این لایحه است، لذا ارائه راهکار برای حفظ دانشگاه ها و فرهیختگان به عنوان موتورمحرکه جامعه و توسعه کشور باید مورد توجه قرار گیرد.

رییس جهاددانشگاهی استان کردستان، مهارت آموزی را از دیگر مباحث مهم مطرح شده در برنامه هفتم توسعه ذکر و عنوان کرد: مدرک گرایی و فارغ التحصیلی بدون مهارت دانشجویان از دانشگاه ها، از جمله انتقادات مطرح شده در این زمینه است که برای رفع مشکل باید، علاوه بر برنامه ریزی های درست و تقویت مهارت آموزی دانشجویان، باید پژوهش های مسئله محور را توسعه داد.

وی، ادامه داد: این نشست تخصصی با هدف بررسی نقاط قوت و ضعف برنامه هفتم توسعه و کاهش ضریب خطای این برنامه به ویژه در بخش مربوط به مراکز آموزش عالی کشور با بهره گیری از نظر کارشناسان و اساتید این حوزه در استان کردستان همسو با سراسر کشور برگزار شده است.

اسدی در ادامه گفت: برای بهره گیری از ظرفیت های مختلف دانشگاه‌ها برای رشد و پیشرفت جامعه، باید دانشگاه‌ها استقلال مالی داشته باشند و بتوانند نیازهای مالی خود را از طریق ارتباط با بخش های مختلف جامعه تامین کنند.
وی خاطرنشان کرد: پیشنهاد می گردد در بخش های مختلف جامعه به ویژه بخش صنعت فضای رقابتی به وجود آید تا این بخش برای ارتقای کیفیت محصولات به دانشگاه‌ها مراجعه کنند.

دکتر بابک سوری رییس پارک علم و فناوری استان کردستان، در ادامه این نشست تخصصی، گفت: تغییر بنیادی و ذهنی در هرم جمعیتی کشورها به ویژه کشور ایران، منجر به کم عرض شدن قاعده این هرم و افزایش بخش میانسالی در راس هرم جمعیتی شده است؛ ایران در حال گذر از این دوره است و به افزایش تعداد جامعه جمعیتی در بخش میانسالی که بیشتر پیگیر مسائل مربوط به اشتغال هستند، نزدیک می شود. لذا دگردیسی آموزش عالی در حال اتفاق افتادن است و نیاز اصلی ما از دانشگاه ها به سمت پارک های علم و فناوری با هدف ایجاد اشتغال سوق داده می شود.

وی اظهار کرد: پارک علم و فناوری بر اساس رسالت خود، باید به جامعه جوان دارای دانش برای ایجاد اشتغال، با تامین تسهیلات و برخی نیازهای اولیه تولید ثروت از دانش کمک کند که این امر موجب افزایش اشتغال مجموعه جوان، کاهش سوداگری در بازار، تولید انبوه و ثروت و افزایش تولید ناخالص ملی در جامعه می شود.

به گفته سوری، در برنامه هفتم توسعه، هر نوع معافیت مالیاتی ممنوع شده است، که این امر به نفع واحدهای فناور در راستای توسعه اقتصاد دانش بنیان محسوب می شود.

سوری، ارتقاء نظام علمی، فرآوری و پژوهش را از دیگر مباحث مهم مطرح شده در برنامه هفتم توسعه ذکر کرد و ادامه داد: نظام آموزش عالی ما نیازمند تحول اساسی است و این امر در تمام دنیا طی شده و دانشگاه ها نوعی دگردیسی را برای تحول نظام آموزشی خود گذرانده اند.

وی، با تاکید بر اینکه سرفصل ها و تنوع رشته ها نیازمند یک تحول و بازنگری اساسی است، تصریح کرد: در دانشگاه ها گروه های متعدد آموزشی با عناوین مختلفی وجود دارد اما، در حوزه اقتصاد و تقسیم بندی شرکت های دانش بنیان دو خوشه بیشتر وجود ندارد، لذا این بازنگری کلی بسیار حائز اهمیت است.

علی اکبر مظفری، معاون پژوهش دانشگاه کردستان در ادامه این نشست تخصصی اظهار کرد: تولید علم، ثروت، ایجاد اشتغال و رفاه از رسالت های اصلی دانشگاه است و دانشگاهی که چنین روالی نداشته باشد، ارزشی ندارد.

وی دانشگاه کردستان را جزو نسل سوم دانشگاه های کشور اعلام کرد و افزود: دانشگاه های نسل سوم به جز آموزش و پژوهش یکسری مشکلات جامعه را نیز حل می کنند.

معاون پژوهش دانشگاه کردستان، با بیان اینکه دانشگاه کردستان با ۵۱ سال سن جزو دانشگاه های جو ان محسوب می شود بیان کرد: این دانشگاه ۱۱ هزار دانشجو، ۸۰۰ نفر دانشجوی خارجی در سطح ۷ کشور عراق، سوریه، افغانستان، مالزی، مصر ساحل عاج در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری داریم.

وی ضمن ابراز نا رضایتی از دانشجویان خارجی مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دوره های گذشته دانشگاه کردستان، بیان کرد: دانشجویان خارجی دوره های گذشته دانشگاه کردستان به لحاظ علمی در سطح پایینی بودند.

وی، اعلام کرد: دانشگاه کردستان در حال حاضر در حوزه بین المللی با بیش از ۳۰دانشگاه خارجی همکاری روزانه داشته و طرح مشترک اجرا می کند.

وی، با انتقاد از ضعیف بودن درس های کارآموزی در رشته های مهارت آموزی و کارآفرینی در دانشگاه عنوان کرد: رشته های کارورزی و کارآموزی باهدف مهارت آموزی  دانشجویان باید تقویت شود.

وی، از حضور ۴۰۰ استاد و ۱۵ استاد در جمع یک درصد دانشمندان مرجع جهان،  در دانشگاه کردستان خبر داد و اظهار کرد: رنکینگ جهانی دانشگاه کردستان بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ است و دانشکده کشاورزی ما نیز بر اساس رتبه بندی شانگهای چین رتبه ۱۱ آسیا را دارد.

دکتر زاهد شمی، مدیر توسعه کارآفرینی دانشگاه کردستان، در ادامه این نشست تخصصی با نگاه به مثلث علم، فناوری و نوآوری در سایر کشورهای جهان اظهار کرد: مقالات معتبر، اختراعات و مجوزهای اخذ شده، تعداد اساتید و دانشمندهای فعال در حوزه فناوری از جمله شاخص های مهم دانشگاه ها برای موفقیت و ارتباط با توسعه پایدار است.

به گفته شمی، شاخص هایی برای توسعه و فناوری در نظر گرفته می شود که باید این شاخص ها بر اساس مراکز پژوهش و توسعه دانشگاه ها باشد تا بتوانند به عنوان یک فناوری پیشرفته مشکلات جامعه را حل کند.

وی، با انتقاد از اینکه در حال حاضر مراکز زیادی با عناوین مختلفی در حوزه دانش بنیان وجود دارد که این امر موجب شده مسیر را گم کرده و خروجی مناسبی نداشته باشیم؛ گفت: برای رسیدن به اهداف باید با بررسی جایگاه و مشکلات کنونی، استراتژی واحد و جامعی را ارائه داد و موازی کاری ها را به حداقل رساند.

دکتر جاهده تکیه خواه، مدیر مرکز GIS جهاددانشگاهی استان کردستان در ادامه گریزی به مشکلات و انتقادات وارده بر برنامه هفتم توسعه زد و اظهار کرد: ضعیف بودن و توجه نداشتن کافی به جایگاه فناوری و دانشگاهیان با وجود تاکید فراوان بر دانش بنیان کردن اقتصاد کشور، از جمله ضعف های برنامه هفتم توسعه به شمار می رود، لذا لازم است که اصلاحتی صورت گیرد تا درخت برنامه هفتم توسعه بار دانش بنیانی بودن را به خود بگیرد.

وی، پای کار دانش بنیان نبودن دستگاه های دولتی را از دیگر انتقادات وارده برنامه هفتم توسعه ذکر کرد و افزود: متاسفانه فقط ۸ درصد برنامه هفتم توسعه بهدانش بنیان شدن و فناوری اختصاص یافته است که این امر باید بررسی و رفع شود.

مدیر مرکز GIS جهاددانشگاهی استان کردستان، مقاله محور بودن را از مشکلات دیگر برنامه هفتم توسعه ذکر کرد و ادامه داد: توجه نکردن به ارتقاء و تولید کیفیت علمی و در مقابل توجه به کمیت تولید علم، نقدی اساسی در این برنامه به شمار می رود و این امر نتیجه توسعه علم، بدون توجه به مسائل و نیاز کشور است.

تکیه خواه، ماموریت گرا و نیاز محور نبودن پژوهش های دانشگاهی را از دیگر مشکلات برنامه هفتم توسعه ذکر و تصریح کرد: کاربردی نبودن پژوهش ها از مسائل مهم است که باید  در این برنامه مطرح و به سمت حل مشکلات کشور سوق داده شود.

به گفته وی، مشخص نبودن ارتباط بین دانشگاه و جامعه نیز از انتقادات وارده به این برنامه محسوب می شود که در این زمینه می بایست به نهادهای واسطه ای برای برقراری ارتباط موثر بین دانشگاه و جامعه اشاره شود.

مدیر مرکز GIS جهاددانشگاهی استان کردستان، نا مشخص بودن ارتباط آموزش و پژوهش و فناوری در برنامه هفتم توسعه آسیبی بزرگ برای خروجی موثر شرکت های دانش بنیان است.

وی در ادامه به نکات قوت برنامه هفتم توسعه گریزی زد و عنوان کرد: مسئله محور بودن از جمله نقاط قوت این برنامه است؛ در این بحث مشکلات کشور اولویت بندی شده و بر همین اساس سایر حوزه ها نیز برای حل مشکلات وارد کار می شوند.

تکیه خواه، به نقش کلیدی جهاددانشگاهی در برنامه هفتم توسعه اشاره کرد و گفت: فناوری مولد سازی معادن، فناوری ژن درمانی، فناوری قطار آب شیرین کن، ۴ ماموریت مهم جهاددانشگاهی در این برنامه است که باید به سرانجام برساند. در این زمینه دولت موظف است که از جهاددانشگاهی بهره گرفته و دستگاه های اجرایی نیز موظف به حمایت و کمک این نهاد هستند.

 تکیه خواه اعلام کرد: فراهم کردن زیرساخت لازم برای اجرای طرح حفظ و تجاری سازی گونه های در حال انقراض در حوزه گیاهان دارویی به وسیله کشت بافت، راه اندازی سامانه های جامع اطلاعات مکانی به عنوان دانش فنی، ایجاد دو مرکز سنجش از دور و GIS جهاددانشگاهی برای پایش نقاط کشاورزی استان از جمله اقدامات پژوهشی جهاددانشگاهی کردستان است که زیر ساخت کافی دارد و اکنون برای اثربخش بودن نیازمند حمایت مسئولان است.

وی در پایان تاکید کرد که جهاددانشگاهی می تواند نهاد واسطه ای مناسبی برای برقراری ارتباط موثر بین دانشگاه و جامعه باشد.


نظر شما :