رییس جهادداشگاهی استان کردستان تاکید کرد؛

ضرورت تبیین آراء و اندیشه های حضرت امام خمینی(ره)برای دانشگاهیان

۰۳ خرداد ۱۴۰۲ | ۲۲:۵۵ کد : ۵۷۴۷۷ فرهنگی تاپ خبر
ضرورت تبیین آراء و اندیشه های حضرت امام خمینی(ره)برای دانشگاهیان

اکبر اسدی، چهارشنبه در نشست علمی، تخصصی گام دوم انقلاب که با همکاری اداره کل ورزش و جوانان و جهاددانشگاهی استان کردستان برگزار شد، اظهار کرد: یاد شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی و به ویژه شهدای سوم خرداد سالروز آزاد سازی خرمشهر باید همیشه گرامی داشته و راهبری آنان برای نسل جوان بازگو شود.

وی با اشاره به اینکه حضرت امام نهضت بزرگی را به وجود آورده که تا کنون ادامه دارد افزود: همزمان با شکل گیری انقلاب اسلامی و بعد از آن حرکت های زیادی در کشورهای مختلف به وجود آمد که با توجه به اینکه اساس و بنیان محکمی در شکل گیری نداشته بعد از مدت کوتاهی از مسیر اصلی خود خارج شده و از بین رفته اند، اما نهضت امام خمینی در قالب انقلاب اسلامی با پشتوانه معنوی و الهی روز به روز پربار گشته و با اقتدار ادامه دارد.

رییس جهاددانشگاهی استان کردستان بیان کرد: نهضت امام خمینی(ره) مکتب فکری را متولد کرد که ابعاد مختلفی دارد و برای تبیین این مکتب باید آراء و اندیشه های امام ( ره) به درستی مورد بررسی و واکاوی قرار گیرد.

وی، بیان کرد: برای تحقق این امر در ابتدا باید مبانی معرفت شناسی، انسان شناسی، هستی شناسی حضرت امام( ره) مورد بحث قرار گیرد. به گفته اسدی، خدا محوری، برخورداری از فطرت نورانی و الهی، تربیت هماهنگ با فطرت، کمال طلبی، یگانگی روح و جسم، اصالت داشتن روح نسبت به جسم از جمله ویژگیهای ذاتی انسان از دیدگاه امام خمینی( ره) است.

وی در ادامه، به ویژگی های عاطفی انسان اشاره کرد و گفت، از دیدگاه امام خمینی( ره) محبت و دوستی یک فطرت ابتدایی در وجود انسان و عداوت و دشمنی یک فطرت ثانوی است که در وجود انسان پیدا می شود. رئیس جهاددانشگاهی استان کردستان افزود، از جمله ویژگی های معرفتی انسان از دیدگاه امام( ره) این است که انسان هیچ مطلبی را بدون دلیل نمی پذیرد با این حال انسان در شناخت محدود است و توان شناخت همه آنچه را که هست، ندارد و یا اگر توان داشته باشد فقط ظواهر را می بیند.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت، وجهه تمایز مکتب های فکری در نوع نگاه به انسان، جهان و شناخت انسان است. و نوع نگاه امام خمینی( ره) به این موضوعات روحانی و الهی بوده است.

وی در بخش دیگری، دوران زندگی حضرت امام خمینی(ره) را بصورت فرضی به چهار دوره کودکی و نوجوانی، جوانی، میانسالی و دوران پیری تقسیم کرد و افزود، بیشتر دغدغه و همت حضرت امام( ره)در دوران جوانی به سیرو سلوک و عرفان بوده و در میانسالی بیشتر به موضوع اخلاقیات پرداخته و دوران پیری را تقریبا بعد از شصت و سه سالگی به موضوع سیاست پرداخته و آثار و تالیفات برجای مانده از ایشان همین موضوع را تائید میکند.

رییس جهاددانشگاهی استان کردستان، بابیان اینکه امام خمینی(ره) با بیان ساده ولی در عین حال با حکمت قلب ها را تسخیر می کرد، ادامه داد: دلیل اصلی وجود مشکلات کنونی و بروز جنگ ها و بی عدالتی ها در جهان و مشکلات داخلی بی اخلاقی است.

به گفته وی، امام خمینی(ره) آینه تمام نمای مکارم اخلاقی بود و در تمام امور انگیزه ای جز رضای خدا را نداشته است.

اسدی با اشاره به تفاوت نگاه امام به انسان، با جهان غرب گفت: جهان غرب نگاهی کاملا مادی و مادی گرایانه به انسان دارد اما امام خمینی(ره) در کنار جنبه مادی، به بعد روحی و معنوی انسان توجه داشته است.

وی، یکی از مشکلات زندگی امروزی را نداشتن توازن در ابعاد مختلف زندگی عنوان کرد و ادامه داد: یکی از شاخصه های اصلی زندگی امام(ره) داشتن توازن در ابعاد شخصیتی ایشان است و این امر موجب محبوبیت هرچه بیشتر ایشان در بین آحاد جامعه است.

وی در پایان یادآور شد، جوانان امروز آینده سازان کشور در همه عرصه خواهند بود و اگر در گام دوم انقلاب که مورد نظر رهبر معظم انقلاب است کشور بخواهد حرکت رو به رشدی داشته و منویات مقام معظم رهبری محقق شود، لازم و ضروری است با جهاد تبیین آراء و اندیشه های حضرت امام( ره) برای همه مردم و به ویژه دانشگاهیان باز خوانی شود.


نظر شما :