کرسی تعاون و کارآفرینی به همت حوزه اشتغال جهاددانشگاهی استان کردستان برگزار شد
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان کردستان: آقارضا باقری نژاد، مدیر اشتغال و تجاریسازی جهاددانشگاهی کردستان در این نشست اظهار کرد: براساس آمار کسب شده یکی از بخشهای موفق در حوزه مشاغل خانگی تعاونیها هستند و مشاغل خانگی در کردستان در حوزه صنایع دستی بسیار موفق است.
وی افزود: با توجه به این پتانسیل و فعالیت تعاونیها و کارآفرینان موفق در حوزه صنایع دستی، لذا سیاستگذاران و مسئولان حوزه اشتغال جهاددانشگاهی طرح مشاغل خانگی را در راستای حمایت از فعالان این حوزه اجرا کرد.
مدیر اشتغال و تجاریسازی جهاددانشگاهی کردستان بیان کرد: جهاددانشگاهی کردستان از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ کار اتصال به بازار نزدیک به سه هزار نفر از فعالان حوزه مشاغل خانگی را به انجام رسانده است و قرارداد جدید مشاغل خانگی سال جاری منعقد شد.
وی با اشاره به اینکه در این طرح نیازمند همراهی و تعامل پیشرانان موفق در حوزه مشاغل خانگی هستیم، یادآور شد: امیدواریم بتوانیم همچون سالهای قبل بتوانیم کارهای خوبی در حوزه مشاغل خانگی انجام دهیم.
در ادامه فرهاد حامدی، معاون صنایع دستی استان کردستان در کرسی تعاون و کارآفرینی با عنوان «بررسی مسائل و مشکلات تعاونیهای صنایع دستی سنندج» که به همت واحد اشتغال جهاددانشگاهی کردستان برگزار شد، اظهار کرد: این نشستها در راستای همافزایی و هماندیشی بیشتر بین ادارات و فعالان حوزه صنایع دستی و تعاون صورت میگیرد.
وی با اشاره به اینکه در بخش تعاونی به جای هم افزایی و تولید مشترک، بحث جزیرهای عمل کردن بسیار مشهود است، افزود: تولید در حوزه صنایع دستی مفهوم خلقت را دارد، لذا افزایش راندمان، خلاقیت و نوآوری، تولید براساس نیاز جامعه در تعاونیها باید بسیار مشهود باشد اما بعد از گذشت ۱۵ سال تعاونیها به جای پویایی و فعال بودن، بیشتر اسمی هستند.
وی افزود: یک کارگاه تولید صنایع دستی با یک برنامه ریزی صحیح، می تواند نسبت به مشاغل خانگی تأثیر بیشتری داشته باشد، بر همین اساس اولویت ما در صنایع دستی کارگاههاست، چراکه در کار فردی صنایع دستی فعالیت این افراد ناملموس است.
معاون صنایع دستی استان کردستان، با ابراز خرسندی از ورود جهاددانشگاهی در بحث مشاغل خانگی گفت: جهاددانشگاهی با آموزش، سازماندهی و بازدید از طرحهای مشاغل خانگی و اتصال به بازار فعالان این عرصه را مورد حمایت قرار میدهد و به آن ها ایده میدهد.
حامدی با اشاره به اینکه تولیدکنندگان صنایع دستی باید تولید را در اولویت فروش قرار دهند، اظهار کرد: ما متأسفانه تولیدهایی که در شأن صنایع دستی استان به عنوان یک محصول فاخر باشد، نداریم چراکه محصول فاخر و خوب قاطعاً راه خود را برای فروش پیدا میکند.
معاون صنایع دستی استان کردستان، با اشاره به اینکه خوشبختانه در کردستان یک مجتمع صنایع دستی در استان ایجاد شده است، افزود: این مجتمع صنایع دستی با ۲۳ کارگاه راهاندازی شده است و اولویت ما در استقرار در این کارگاهها تعاونیهای صنایع دستی است.
وی با اشاره به آغاز به کار بزرگترین بازارچه و مجموعه صنایع دستی غرب کشور در استان بیان کرد: با پیگیریهای بسیار زیاد این بازارچه در یک مکان بسیار مناسب با کارکرد گردشگری تأسیس خواهد شد.
حامدی، با اشاره به اینکه در این بازارچه ۴۰۰ دهنه فروشگاه ایجاد می شود، افزود: در این راستا تعاونیهای صنایع دستی و فعالان عرصه صنایع دستی باید تولیدات مناسب و خلاقانه برای عرضه در این بازارچه تولید کنند
در ادامه محمد جمیل رحمانی، کارشناس مسئول بخش اشتغال اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان کردستان در ادامه این نشست اظهار کرد: در راستای اجرای سیاستهای وزارت صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی و حوزه تعاون تشکلهای تعاونی در بخش صنایع دستی تشکیل و ارتقا یافت.
وی جزیرهای عمل کردن ادارات مختلف را یکی دیگر از معایب تعاونیهای صنایع دستی دانست و گفت: این امر موجب شده که استفاده آنچنانی از توان اتحادیهها و تعاونیهای تأمین نیاز تولیدکنندگان نداشته باشیم.
رحمانی، به اتصال به بازار سه هزار نفر از فعالان حوزه صنایع دستی به همت جهاددانشگاهی کردستان اشاره و اظهار کرد: اگر ما بتوانیم فعالان حوزه صنایع دستی را به اتحادیه متصل کنیم بیشتر میتوانیم از آنان حمایت کنیم.
وی با اشاره به اینکه خوشبختانه طی دو سال اخیر اعتبارات خاصی به بخش تعاون تخصیص داده شده است، گفت: اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومانی از ردیف اعتباری بانک توسعه تعاون به تعاونیهای استان تخصیص یافته است، که امیدواریم با این اعتبار بتوانیم
در ادامه سامان شیخ اسماعیلی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی سنندج، در این کرسی به موضوع بازاریابی و برندسازی و تبلیغات پرداخت و گفت: امروز با وجود آنکه ابزار تغییر میکند اما روشها و زمینهها و مدل ذهنی ما همان روشها گذشته است.
وی افزود: مشکلات را باید به مسئله تبدیل کرد تا بتوان راهکارهای رفع مشکل را پیدا کرد چراکه مشکلات غیرقابل کنترل و مسائل قابل کنترل هستند چراکه در مسئله، مشکل صورتبندی شده و راهحلهایی برای آن معرفی شده است و فرد بین راهحلها یکی را برمیگزیند.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی کردستان، با اشاره به اینکه امروز در بازار بی کیفیتترین محصولات بیشترین مصرف دارند، افزود: چراکه بیشتر روی تبلیغ و برندسازی کار کردهاند.
وی با اعلام اینکه بهترین نوع بازاریابی شناخت نیاز مصرفکنندگان است، افزود: بازاریابی، فروختن محصولاتی که روی دست ما باد کرده، نیست؛ بازاریابی فروختن محصولاتی است که مردم برای خرید آن صف ببندند و شما را بینیاز از عملیات فروش کند.
شیخ اسماعیلی خاطرنشان کرد: اصول بازاریابی، مبانی برندسازی، شناخت روشهای تبلیغات، مذاکره و اقناع، مهارتهای فروش، کانالهای توزیع، تولید محتوا و ... در حوزه فروش محصولات بسیار حائز اهمیت است.
وی به انواع تبلیغات براساس رسانه و کانال تبلیغاتی اشاره کرد و یادآور شد: تبلیغات محیطی، فروشگاهی، تبلیغات انتشاراتی، رویدادی، دیجیتالی، رسانهای و ... از انواع تبلیغات بوده است که فرد تولیدکننده باید آن را مورد توجه قرار دهد.
نظر شما :