/معرفی پیشرانهای طرح توسعه مشاغل خانگی/
حمایت از پیشران ها در اتصال به بازار عامل اصلی توسعه مشاغل خانگی
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان کردستان: هانا محمدی، فعال حوزه چرم دوزی و صنایع دستی با ۴ سال سابقه فعالیت، با برگزاری دوره های آموزشی متعدد تا کنون افراد زیادی را آموزش، شناسایی و وارد عرصه چرم دوزی کرده است.
وی با اشاره به اشتغالزایی مستقیم و غیر مستقیم برای بیش از ۵۰ نفر در کارگاه تولیدی خود اشاره و گفت: در شرایط کرونایی با توجه به کاهش تولید و فروش محصولات، با امر نیروی مازاد مواجه شده و مجبور به تعدیل نیرو تا حدود ۳۰ نفر شده که این تعداد نیز متغیر است.
این پیشران حوزه مشاغل خانگی، بیان می کند: تا قبل از شیوع کرونا که شرایط اقتصادی مردم کمی بهتر بود، بنا به نیاز و تقاضای بازار، تولید کارگاه نیز افزایش می یافت؛ اما اکنون با توجه به شرایط موجود، اولویت مردم تامین مایحتاج اولیه زندگی و نه تهیه محصولات چرمی است.
وی ادامه می دهد: از طرفی گرانی مواد اولیه نیز قیمت تمام شده محصول را تحت تاثیر قرار داده و بر تولید و فروش محصولات تاثیر زیادی می گذارد.
محمدی می گوید: با وجود شرایط سخت، اما دست از تلاش برنداشته و سعی بر آن بوده که توام با نیاز بازار، تولید محصولات را به روز کرده و خوشبختانه تا کنون نیز توانسته این مهم را تحقق بخشد.
وی با اشاره به فعالیت ۸۰ درصد از نیروهای کارگاه چرم دوزی در طرح توسعه مشاغل خانگی می افزاید: طی این طرح با تامین مواد اولیه برای نیروها، زمینه تولید محصول در منزل و گرفتن دست مزد را برای این افراد فراهم کرده است.
این پیشران معتقد است که طرح توسعه مشاغل خانگی می تواند زمینه کار و فعالیت را برای افراد متقاضی و نیازمند کار که به هر دلیلی فرصت اشتغال و فعالیت در بیرون از منزل را ندارند، فراهم کند؛ به این ترتیب بانوان و آقایان متقاضی کار می توانند بر اساس توانایی خود در کنار سایر فعالیت های روز مره به تولید محصول بپردازند و با دستمزی اگر چه کم، کمک حال شرایط خود باشند.
وی می گوید: جهاددانشگاهی به عنوان متولی اصلی طرح توسعه مشاغل خانگی باید در زمینه آموزش حمایت بیشتری از پیشران ها کرده و زمینه آموزش رایگان را همچون سال های ابتدایی اجرای طرح برای افراد در حرفه های مختلف فراهم کند.
به گفته محمدی، بحث اتصال به بازار یکی از معیارها و دغدغه های اصلی انجام طرح توسعه مشاغل خانگی است که متاسفانه اکنون بار تحقق آن بیشتر بر دوش پشتیبان ها گذاشته شده است، بر همین اساس از جهاددانشگاهی درخواست می شود که با مدیریت و برنامه ریزی درست در این راستا حمایت بیشتری از پیشران ها داشته باشد.
محمدی برگزاری نمایشگاه های دائمی و بهره مندی از بازاریاب های قدر را دو عامل تاثیر گذار در راستای اتصال به بازار ذکر کرد و یادآور شد: به طور قطع حمایت های مختلف از پیشران ها می تواند تاثیر زیادی بر توسعه طرح مشاغل خانگی داشته باشد.
گفتنی است که طرح توسعه مشاغل خانگی به همت اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کردستان با همکاری جهاددانشگاهی از سال ۹۶ تا کنون در سطح استان اجرا شده و برای ۲۶۰۰ نفر در فاز اول و ۴۰۰ نفر در فاز دوم اشتغالزایی شده است.
نظر شما :