/حوزه اشتغال جهاددانشگاهی کردستان /
دومین وبینار کرسی تعاون و کارآفرینی در جهاد دانشگاهی کردستان برگزار شد
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان کردستان: علی اصغر عباسی مدیر امور تعاون اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان کردستان (18اسفند) در وبینار کرسی تعاون و کارآفرینی که با همت اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جهاد دانشگاهی کردستان برگزار شد اظهار کرد: لازمه تشکیل تعاونی وجود هفت نفر در گروه است و این هفت نفر میبایست دو سوم اعضای آنها در آن رشتهای که طرح آن را پیشنهاد میکنند باید تخصص داشته باشند.
عباسی افزود: برحسب تجربه تعاونیهای سنتی افراد کمسواد و یا از تخصص پایینی برخوردار هستند و بیتجربه و بیعلاقه هستند نسبت به کاری که قرار است انجام شود، بعد از مدتی فردی باسواد بالاتر و تخصص بیشتر وارد شرکت میشود و امور را در دست میگیرد و مابقی اعضا تنها فرمانبردار او هستند و به جای اینکه شرکت یک شرکت فراگیر باشد به یک شرکت غارتگر تبدیل میشود و تمام اصول تعاون پایمال میشود.
وی بیان کرد: در تعاون چندین اصول وجود دارد، که از جمله این اصلها میتوان به داوطلبانه بودن اعضا، آزاد بودن در عضویت و ورود و خروج از تعاونی، اصل اداره دموکراتیک، استقلال تعاونی را نام برد.
وی تصریح کرد: بهتر آن است در همان روز اول تشکیل تعاونی افراد گروه را با دقت انتخاب کنیم زیرا اگر پایههای اولیه سست باشد نمیتوان به هدف رسید.
عباسی خاطرنشان کرد: لازم است که ما حتما تعاونیها را آماده کنیم که در این جهت حرکت کنند که این مستلزم دانش و اطلاعات به روز است.
وی ادامه داد: تعاونیها سازمانهای مکانیک و ارگانیک هستند که در عین حال که به سود توجه دارند باید به روابط و تعاملات اجتماعی نیز توجه کنند.
عباسی اضافه کرد: یک مدیر تعاون هم باید یک روانشناس قوی باشد و هم سطح اجتماعی خوبی داشته باشد که بتواند به بهترین شکل ممکن با تیم و اعضای تعاونی خود تعامل برقرار کند.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی سنندج گفت: خوشبختانە بیش از ۳۰۰هزار نفر شاغل در بخش تعاون داریم که اگر این ارزش آفرینی و این آموزش درست بین اعضای تعاونی شکل بگیرد یک انقلاب در ارزشآفرینی ایجاد میشود.
وی افزود: سازمانهای دولتی در تمام دنیا به مرور هدف خود را فراموش کردند و تنها هدف تبدیل به حفظ قوانین و در نهایت با یک شکل و شمایل از بروکراسی مواجه هستیم که یک مدل معیوب و ناقص و نارس از بروکراسی که نتیجە آن کمکاری دستگاهها، کارایی کمتر، با هزینەهای بیشتر و بهرەوری بسیار پایین آنها است.
صلواتی افزود: اثر بخشی که به معنای انجام کارهای درست است به معنی رسیدن به هدف بوده که در دستگاههای دولتی اثربخشی مقدم است بر کارایی؛ یعنی دستگاههای دولتی به دنبال سودآوری نیستند و این خود یک نوع عارضه است.
وی ادامه داد: در طرف دیگر این طیف سازمانهای خصوصی قرار دارند که نسبت به بخش دولتی چابکتر و گفته میشود کارایی و انجام درست کار یا صرفهجویی و توجه به سود در بخش خصوصی محور اصلی است.
وی ادامه داد: کارآفرین برعکس آن چیزی کە از آن برداشت میشود کسی نیست که کاری بیافریند و کارآفرین کسی است کە ارزش آفرینی کند.
صلواتی خاطرنشان کرد: کارآفرین از زاویە درست بە مسائل نگاە میکند و اولین تغییر را در زاویە نگاە ایجاد میکند و از چیزهایی کە وجود دارد خلق ارزش میکند؛ چیزی کە ما بە آن از زاویە اشتباه نگاە میاندازیم.
وی خاطرنشان کرد: کارآفرینی در اصل واژەای فرانسوی است و بە معنای متعهد شدن است یعنی کاری کە شروع شدە را بە سرانجام برساند؛ کارآفرینی یعنی قبول خطر ریسک پذیری به این معنی که اگر موانعی پیش آمد پا پس نکشد.
صلواتی اظهار کرد: خوشبختانە بیش از ۳۰۰هزار نفر شاغل در بخش تعاون داریم که اگر این ارزش آفرینی و این آموزش درست بین اعضای تعاونی شکل بگیرد یک انقلاب در ارزشآفرینی ایجاد میشود.
وی در خصوص چالشهای موجود در تعاونیها افزود: چالش اصلی تعاونیها از باهم کار کردن شروع میشود و قرار است در بخش تعاون خوب کارکردن به گروه را بیاموزیم و اگر قرار باشد که در بحث همکاری و تعاون و همدلی مشکل ایجاد شود بە آن هدف تعاون نخوایم رسید.
عادل صلواتی اذعان کرد: کارآفرین نمیتواند صفرتا صد کار را انجام دهد، هرچند که کارآفرین شروع کننده است اما تمام کنندە کار نیست.
وی خاطرنشان کرد: چالش بعدی این است که کارآفرین نقشە حرکت و موفقیت و راه در جیب خودش است اما کارآفرین باید این را بداند که این مسیر را باید با گروە بە اشتراک بگذارد کە بدانند بە کجا قرار است برسند و برای هر موفقیت کوچکی که حاصل میشود باید آن را جشن بگیرند که موجب سستی و دلسردی افراد گروه نشود.
صلواتی در پایان سخنان خود یادآور شد: چالش بعدی، چالش بازاریابی است و بر اساس بازاریابی هیچ محصولی آنقدر خوب نیست کە خودش را بە فروش برساند بلکه باید برای آن بازاریابی کرد تا محصول تولید و به فروش برساند.
نظر شما :