به همت مرکز افکار سنجی جهاددانشگاهی استان کردستان

نشست تخصصی روابط عمومی‌ها و سنجش افکار عمومی برگزار شد

۱۳ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۴:۱۲ کد : ۲۷۵۷۶ فرهنگی عمومی
نشست تخصصی روابط عمومی‌ها و سنجش افکار عمومی با موضوع «روابط عمومی، مخاطب شناسی و هویت برند» به همت مرکز افکار سنجی جهاددانشگاهی استان کردستان برگزار شد.
نشست تخصصی روابط عمومی‌ها و سنجش افکار عمومی برگزار شد

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان کردستان: منصور ساعی استادیار پژوهشگاه انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: روابط عمومی بخشی از سازمان است که برای هر نوع عملیات خود باید پژوهش کند و درواقع هر نوع فعالیت و کنش روابط عمومی با پژوهش و ارزیابی و سنجش نگرش ها تبدیل به یک تصمیم و اقدام سازمانی موفقی خواهد شد.

استادیار پژوهشگاه انسانی و مطالعات فرهنگی در نشست تخصصی روابط عمومی‌ها و سنجش افکار عمومی با موضوع «روابط عمومی، مخاطب شناسی و هویت برند» اظهار کرد: آبراهام لینکلن معتقد است که شخصیت مانند درخت و شهرت مانند تصور و سایه آن است، سایه چیزی است که ما درباره آن فکر می کنیم و درخت آن چیز واقعی است.

وی افزود: شخصیت در واقع دولت، سازمان،  ارگان، محصول و تولید ما خواهد  بود و شهرت در واقع تصویری است که مردم از آن سازمان یا محصول و تولید دارند در واقع کار روابط عمومی مدیریت این تصویر و شهرت است که این مدیریت تصویر با پژوهش و افکارسنجی، بازار پژوهی و جامعه پژوهی حاصل خواهد شد.

وی افزود: روابط عمومی باید وارد رابطه و تعاملی را با جامعه تعریف کند که در این تعامل هم مردم و هم سازمان سود ببرند و روابط عمومی این تعامل را مدیریت و سنجش می کند تا موجبات رضایت سازمان و مردم را فراهم کند.

ساعی با اشاره به اینکه در تئوری سیستم‌ها نقش روابط عمومی یک نقش مرزی است و عملکرد سازمان را به مثابه یک دماسنج پایش می‌کند، افزود: روابط عمومی دمای سازمان را نسبت به تغییرات محیطی، اجتماعی و سیاسی وفناورانه و حتی تحولات بین اللمللی می‌سنجد.

 این استاد دانشگاه عنوان کرد: از مهمتریت کلان روندهای جامعه ما تغییرات نسلی- جمعیتی و تحولات فناورانه است که سازمان های تولیدی و خدماتی باید برای پاسخگویی  و مدیریت نیازها و انتظارات  نسل های جدید یک برنامه مدون و از قبل اندیشیده شده داشته باشند و گرنه عقب می مانند.

وی افزود: روابط عمومی بخشی از سازمان است که برای هر نوع عملیات خود باید به تحقیق، تحلیل و ارزیابی و شنجش افکار و نگرش ها بپردازد. در واقع هر نوع کنش روابط عمومی با پژوهش  و ارزیابی تبدیل به یک ایده و تصمیم و اقدام سازمانی موفقی تبدیل خواهد شد.

این استاد دانشگاه به نقش‌های روابط عمومی اشاره و عنوان کرد: یکی از نقش ‌های  روابط عمومی نقش نمادین – تفسیری است در واقع روابط عمومی باید بتواند تصویر، هویت، شهرت و برند سازمان و برداشت‌های ذهنی مردم از سازمان را مدیریت کند و برای این مدیریت باید تمام این امور را رصد کند و بعد این رصدها تبدیل به نمادسازی، پیام سازی و ایجاد روابط رسانه‌ای و تولیدمحتوای هوشمند شود.

وی افزود: روابط عمومی مدرن در فکر اعتبارسازی و اعتماد سازی و مدیریت شهرت برای سازمان است و به دنبال خوشنام کردن سازمان، مدیریت ارتباطات و اطلاع رسانی، مخاطب‌شناسی، بازارپژوهی و افکارسنجی در جامعه است.

وی افزود: قطعا روابط عمومی نمی‌تواند تمام اقدام های ارتباطی و سنجش افکار عمومی و مدیریت تصویر را به تنهایی با کادر و نیروهای محدود خود انجام دهد، در این راستا باید از شرکت های خدمات تخصصی روابط  عمومی یا مشاوران افکارسنجی نظیر ایسپا کمک بگیرد.

این استاد دانشگاه بیان کرد: امروزه سازمان‌ها به جای مخاطب شناسی و مخاطب سنجی به سراغ مخاطب پنداری می روند، در واقع مخاطب پنداری تصور تولیدکننده پیام و محتوای رسانه‌ها از مخاطب و نیازها و علائق اوست و مخاطب پنداران براساس چنین پیش فرض‌ها و تحلیل های خود به تعریف و توصیف، تدوین و تنظیم محتوای پیام‌ها در رسانه می‌پردازند.

وی به تعریفی از هویت برند پرداخت و افزود: هویت برند به فرآیند ایجاد یک رفتار منحصر به فرد، مستمر، پایدار برند در جامعه گفته می‌شود که درنتیجه آن به دلیل تعاملات، تجربه‌های مثبت مخاطب از رفتار برند، یک درک، احساس و برداشت مثبت و قوی از برند ایجاد می‌شود.

این استاد دانشگاه یادآور شد:  یکی از کنش های مهم روابط عمومی در حوزه هویت برند، سنجش  شهرت، اعتبار، تصویر و موقعیت سازمان از طریف پژوهش و ممیزی برند است که در این راستا باید علاوه بر بازارپژوهشی و مخاطب سنجی به نقاط قوت وضعف برند، رفتار، تعهد و قول سازمان و ارزش و اعتبار برند در جامعه را شناسایی کند به عنوان دماسنج کمک کند تا سازمان به روز بوده و خود را با تغییرات محیط  هماهنگ کند.

نظرسنجی روشی علمی برای شناخت انتظارات جامعه هدف است

در ادامه این نشست سرپرست معاونت پژوهشی ایسپا گفت:  نظرسنجی راهی مطمئن برای دست یابی به روش های دقیق و علمی برای به تصویر کشیدن دیدگاه جامعه هدف است.

سالار کاشانی در وبینار تخصصی روابط عمومی ها و افکار سنجی که به همت مرکز افکار سنجی جهاددانشگاهی استان و مشارکت روابط عمومی استانداری، شرکت توزیع نیروی برق کردستان و شرکت مخابرت استان برگزار شد اظهار کرد: روابط عمومی سازمان ها با مشتری ها و جامعه هدف روبرو هستند و ابتدایی ترین نقش روابط عمومی ها، شناخت نیاز، انتظار، درخواست و رضایت جامعه هدف از عملکرد آن سازمان است.

سرپرست معاونت پژوهشی ایسپا ادامه داد: سوال این است آیا اطلاعات به دست آمده از این روش ها مطمئن است و می تواند نماینده افکار عمومی در ارتباط با سازمان باشد؟ به عنوان مثال شهرداری ها معمولا اطلاعات را از طریق تلفن، شبکه های اجتماعی و یا نامه نگاری انجام می دهند؛ آیا دیدگاه کسانی که نظراتشان به این شیوه ها انعکاس می یابد نشانگر دیدگاه های همه افراد ذینفع است، و نکته اساسی این است که کسانی که می توانند با این شیوه ها نظرات خود را به سازمان ها منتقل کنند احتمالا ویژگی های مشترکی دارند و سایرین ممکن است اصلا در رابطه با موضوع مورد نظر اظهار نظر نکنند، بنابراین اگر برای فهم نگرش های مردم صرفا بر اطلاعات حاصل از این شیوه ها تکیه کنیم ممکن است به درک نادرستی از افکار عمومی برسیم.

کاشانی، با بیان اینکه یکی از مهم ترین پیامدهای افکارسنجی امکان بهره مندی و اطلاع سازمان از نظر مردم و مشارکت آن در فرآیند کار خود است، گفت: فهم تفاوت ها(جنسی، سنی، شغلی و ...)، اصلاح تصورات قالبی، مشارکت مردم در جهت گیری های سازمانی، اصلاح فرآیندها و سنجش روند تغییرات از جمله کاربردهای افکار سنجی است.

سرپرست معاونت پژوهشی ایسپا، در رابطه با روند اجرای طرح نظرسنجی عنوان کرد: مطالعات اولیه، تهیه ابزار سنجش، نمونه گیری، گردآوری داده ها، داده پردازی و تهیه گزارش از مهم ترین مراحل اجرای یک نظر سنجی است.

کاشانی تاکید کرد: در طراحی پرسشنامه سوالات باید مبتنی بر اهداف بوده، پاسخ دهنده را جذب کرده و سوالات برای او جالب و کوتاه باشد و داده های مورد نیاز پژوهشگر را فراهم آورد، همچنین ترتیب سوالات نیز از فاکتورهای مهم تهیه پرسشنامه است.

شناخت نیاز مخاطب گام اساسی موفقیت افکار سنجی است

در ادامه این نشست نیز داوودکاشانی استاد دانشگاه علامه طباطبایی اظهار کرد:  هدف اصلی افکار سنجی را اقناع جامعه و مخاطبان ذکر و تاکید کرد: قبل از هزینه برای پخش یک تیزر تلویزیونی و یا هر نوع تبلیغاتی، باید افکار عمومی را بشناسیم، چرا که در این صورت اقناع ساده تر شده و می توان آسان تر به برنامه های خود پرداخت.

داوود اظهار کرد: امروزه در یک دقیقه حجم بسیار زیادی محتوا در فضای مجازی در عرصه های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و جاسوسی تولید می شود که خوانندگان و مخاطبان زیادی را به خود اختصاص می دهد.

وی با اشاره به روند افزایشی شدید مصرف اینترنت و استفاده از شبکه های مجازی به عنوان تولید کننده های اصلی در شبانه روز طی سال جاری  عنوان کرد: به طور مثال افزایش قیمت دلار تا 30 هزار تومان و افزایش قیمت مسکن تا 4 برابر موجب نگرانی افکار عمومی شد و این فقط نتیجه عملکرد رسانه ها و شبکه های اجتماعی است و در واقع قیمت های واقعی تغییری نکرد.

این استاد دانشگاه بیان کرد: اعتماد مردم به مدیریت دولتی در حال کاهش است و بخش عمده این امر ناشی از عملکرد رسانه ها و عدم مدیریت روابط عمومی ها در مدیریت افکار عمومی در

زارعیان با ذکر اینکه افکار عمومی یک نیروی سیاسی است که در هیچ قانونی پیش بینی نشده و با نیروی برندگی خود می تواند هر نوع تغییری را ایجاد کند، ادامه داد: شناخت افکار عمومی یا افکار سنجی عبارت است از اجرای سازمان یافته برای نشان دادن افکار مردم در یک مقطع زمانی خاص برای موضوعی خاص.

وی بر انگیختن احساس نیاز، ایجاد ارتباط با مخاطب مردم نسبت به تغییر،تعیین نیاز مخاطب،ایجاد انگیزه تفسیر در مخاطب، تبدیل نگرش به رفتار، پایدار ساختن تغییر و دستیابی به داوری جدید را مراحل اصلی اقناع افکار عمومی ذکر کرد.

زارعیان، با تاکید بر اهمیت شناخت افکار عمومی  جامعه تصریح کرد: ارتباطات مردمی داخلی و بیرونی به صورت تلفنی و مکاتبه ای، تحلیل محتوای متنوع، انتشار نشریه و دریافت بازخوردها، ارتباطات تعاملی مبتنی بر وب، ارتباطالت تعاملی از طریق تلفن همراه، جلسه با مشتریان بزرگ و مهم و افرد خاص را از مهم ترین روش های افکار سنجی است.

این استاد دانشگاه یادآور شد: امروز در برابر فضای مجازی قرار گرفته ایم و سرعت انتشار بسیار بالا است و مدیریت این امر با ما نیست و امروز همه مردم کشور خبرنگار و تولید کننده محتوا هستند، لذا تا زمانی که از نیاز مردم شناخت پیدا نکنیم موفق نخواهیم بود.

زارعیان، با تاکید بر اهمیت شناخت افکار عمومی  جامعه تصریح کرد: ارتباطات مردمی داخلی و بیرونی به صورت تلفنی و مکاتبه ای، تحلیل محتوای متنوع، انتشار نشریه و دریافت بازخوردها، ارتباطات تعاملی مبتنی بر وب، ارتباطالت تعاملی از طریق تلفن همراه، جلسه با مشتریان بزرگ و مهم و افرد خاص را از مهم ترین روش های افکار سنجی است.

وی خاطرنشان کرد: برای مدیریت رسانه و افکار عمومی به صورت توامان، شناخت افکار عمومی ضروری است که باید با روش های افکار سنجی دقیق صورت گیرد و اکنون شرایط این مهم در کشور فراهم است و جهاددانشگاهی در این زمینه بسیار خوب عمل کرده و سوابق درخشانی دارد.

این استاد دانشگاه یادآور شد: امروز در برابر فضای مجازی قرار گرفته ایم و سرعت انتشار بسیار بالا است و مدیریت این امر با ما نیست و امروز همه مردم کشور خبرنگار و تولید کننده محتوا هستند، لذا تا زمانی که از نیاز مردم شناخت پیدا نکنیم موفق نخواهیم بود.


نظر شما :