به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان کردستان
نشست «نقش جوان در خانواده و اجتماع» با محوریت »تبیین شخصیت حضرت علیاکبر(ع) به عنوان الگوی جوانان» برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان کردستان: حجتالاسلام والمسلمین مجید طاهری، مسئول دفتر نهادنمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان کردستان بیان کرد: بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب، جوانان محوریت پیشرفت و پیشران توسعه در کشور هستند و مقام معظم رهبری در این بیانیه ادامه حیات انقلاب اسلامی و مدیریت انقلابی را برعهده جوانان گذاشتهاند.
حجتالاسلام والمسلمین مجید طاهری، مسئول دفتر نهادنمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان کردستان، در نشست «نقش جوان در خانواده و اجتماع» که با محوریت «تبیین شخصیت حضرت علیاکبر(ع) به عنوان الگوی جوانان» اظهار کرد: براساس بیانیه گام دوم انقلاب محوریت پیشرفت و پیشران پیشرفت کشور جوانان هستند و مقام معظم رهبری در این بیانیه ادامه حیات انقلاب اسلامی و مدیریت انقلابی را برعهده جوانان گذاشتهاند.
وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب به دلایل و چگونگی شکلگیری انقلاب و وضعیت کنونی جامعه پرداخته است و برای آینده نیز نقشه راهی را ترسیم کردهاند، افزود: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب بیشترین نقش در نظام مقدس انقلاب اسلامی را برعهده جوانان گذاشته است. براساس بیانیه گام دوم انقلاب جوانان باید نسل آینده را مدیریت کنند و مدیریتی انقلابی که از آرمانها و ارزشهای مقدس انقلاب اسلامی کوتاه نیایند.
حجتالاسلام طاهری بیان کرد: براساس منابع دینی تقوا، خویشتنداری و ایستادگی در مقابله خواستههای هوای نفس از اصول رفتاری برای جوانان مطرح شده است در حالیکه در جوامع غربی از این اصول خبری نیست.
وی با اشاره به اینکه حضرت علی اکبر یکی از شهدای دشت کربلا به طور شاخص جوان است، افزود: نقل است زمانی که امام حسین(ع) حضرت علی اکبر(ع) را راهی میدان نبرد کرد، فرمود: «خداوندا شاهد باش جوانی به سوی آنها میرود که از لحاظ خلقت، اخلاق و منطق و گفتار شبیهترین مردم به رسول الله(ص) است». براساس روایات و احادیث پیامبر اکرم(ص) نیز برای حضرت علی اکبر ویژگیهایی را مطرح کردند که از آن جمله می توان به تواضع، اخلاق نیکو، منصف بودن، مهماننواز و سخاوتمند بودن اشاره کرد.
حجتالاسلام طاهری با اشاره به اینکه در بحث آموزش جوانان باید خلاء تواضع را پر کنیم، ادامه داد: باید با استفاده از آموزش تواضع در برابر پدر و مادر، معلمان و اساتید را به فرزندانمان آموزش دهیم موضوعی که در محتوا و آموزشهای غرب هیچگاه گنجانده نشده است چراکه جهان غرب آزادی بدون قید و شرط را برای جوانان برگزیده است.
وی با اشاره به شرایط کرونایی و اوضاع اقتصادی خانوادههای بی بضاعت اشاره و اعلام کرد: در این شرایط با بهرهگیری از ویژگی فتوت و جوانمردی که در ریشه کهن ایرانی ما وجود دارد، باید به کمک این خانوادههای بیبضاعت بشتابیم. ما در حال حاضر که کرونا تمام جهان را دچار رکود اقتصادی کرده است، به یک حس نوع دوستی بسیار متعالی نیاز داریم و باید با پیروی از آموزههای دینی حس سخاوتمندی را در جامعه ترویج دهیم و با این اقدام سعادت دنیا و آخرت خود را تضمین کنیم.
وی در پایان یادآور شد: امیدورایم جوانان در چله دوم انقلاب و براساس بیانیه گام دوم انقلاب که پیشران پیشرف کشور هستند، بتواند مدیریت انقلابی خود را به خوبی برای افراد جامعه ارائه دهند.
جوانی؛ حساسترین و پربارترین دوران زندگی
دکتر عثمان یوسفی، رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی شعبه سنندج در این نشست دوران جوانی را یک دوره و بازده زمانی خاصی از زندگی هر انسانی دانست و اظهار کرد: حساسترین، زیباترین، بهترین و پربارترین دوران زندگی هر انسانی و حتی هر موجود زندهای است.
وی افزود: جوان دارای روحیه مطالبهگری و خواستنها بوده و این روحیه موجب میشود تا با بهرهگیری از استعدادها و پتانسیلهای خود به مسیر ترقی راه پیدا کند.
وی عنوان کرد: جوان در حال رشد و پیشرفت بوده و چشماندازهای دور را میبیند و برای خود افقهایی را هرچند آرمانی ترسیم میکند و این آرمانگرایی باعث میشود تا گامهای مستحکمتر بردارد و به رشد و تعالی حقیقی خود برسند.
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی شعبه سنندج با اشاره به اینکه باگذر در زندگی انبیای الهی به این حقیقت میرسیم که آغاز تربیت نبوت پیامبران دوران جوانی آنها بوده است، عنوان کرد: پیامبر اکرم(ص) در دوران تربیت نبوی خود بین مردم امین نامیده شده است.
وی به حدیثی از حضرت علی(ع) که میفرماید: «فرزندانتان را برای زمانه خودشان تربیت کنید» اشاره کرد و افزود: در این راستا برای تربیت فرزندان نباید آنان را با دوران کودکی خود مقایسه کنیم با آن سبک و روش گذشته هیچگاه نمیتوان فرزندان را تربیت کرد چراکه آداب و رسوم تغییر کرده و سبک زندگی متفاوت شده است.
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی شعبه سنندج عنوان کرد: ما باید تلاش کنیم تا جوانی را تربیت کنیم که در صحرای کربلا جوان که از لحاظ سنی با پدر متفاوت بوده اما بر مدار حق حرکت می کند و ملاکش معیار تربیتی رسولالله(ص) باشد.
یوسفی عنوان کرد: ما میتوانیم از جوانی انتظار ایفای نقش در اجتماع و خانواده داشته باشیم که تربیت شده مکتب اسلام باشد و طهارت نفس، حفظ لسان، حق مدار بوده و به دنبال رشد و پیشرفت خود در جامعه باشد.
وی با اشاره به اینکه جوان تربیت شده مکتب اسلام در برخورد با مشکلات و مصائب زندگی مانند سیل، زلزله، بیماری همه گیر کرونا میتواند نقش خود را به خوبی ایفا کند، یادآور شد: مصداق عینی این امر جوانانی هستند که در سطح کشور و استان کردستان در این دوران سختی کرونایی دست یاری به سوی مردم دراز کرده و با جمعآوری کمکهای مؤمنانه یاریگر خانوادهها کم بضاعت بودند چراکه تربیت یافته مکتب رسولالله و مکتب عاشورا بودند.
نظر شما :